sunnuntai 22. huhtikuuta 2012

MATKARAPORTTI Copşa Mică – România / 25 – 31.3.2012 Museums In Fashion –Comenius-projektin tapaaminen

Leena Simonen
Heini Jaako
Linda Koppinen
Jeanette Kurtén
Mari Luoma

LAUANTAI 24.3.2012

Ensimmäisenä matkaan lähti Mari Kannuksesta. Muut opiskelijat – Heidi, Linda ja Jeanette - astuivat samaan junaan Kokkolan rautatieasemalta klo 14.54 ja opettaja Pännäisistä 15.16. Helsinkiin saavuimme 19.52, minkä jälkeen majoituimme heti Eerikinkadun Omenahotelliin nukkumaan muutamaksi tunniksi, koska aamulla oli aikainen ylösnousu. Huonoksi onneksi kellojakin siirrettiin ennen nukkumaan menoa tunnilla eteenpäin. Yö jäi näin vieläpä yhden tunnin lyhyemmäksi. Kukaan opiskelijoista ei aiemmin ollut yöpynyt itsepalveluhotellissa, joten tämä oli hyväksi opiksi, ajattelisin. – LS

SUNNUNTAI 25.3.2012

Herätys oli aamulla klo 3.50. Omenahotellin alakerrassa tavatessamme totesimme, että Omenahotelli ei liene paras mahdollinen vaihtoehto lauantain ja sunnuntain välisenä yönä... Kimppataksi Helsinki-Vantaan lentokentälle oli etukäteen tilattu noutamaan meidät klo 4.20. Kello 4.15 se jo odotti meitä ja olimme lentokentällä terminaali 2:ssa klo 4.40, vaikka välillä pysähdyimme puhallusratsiaan. Aikaa lähtöselvitykseen ei jäänyt suositeltua 2 tuntia, mutta ennakkoon oli tiedossa, että Hollantilaisen KLM:n lähtöselvitystiski avattaisiin klo 5.00. Opettaja oli ennakkoon tehnyt kaikkien lähtöselvityksen, joten laukkujen luovutus kävi nopeasti ja turvatarkastuskin meni hyvin.

Boarding alkoi ajallaan. So far so good!!! Lennon Amsterdamiin olisi kuulunut lähteä 6.35, mutta jäänpoiston vuoksi lähtö viivästyi n. 1,5 tuntia! Kirjoittelen tätä koneessa matkalla Amsterdamiin ja nyt jännitetään, että miten jatkolentojemme käy. Aikataulun mukaan Amsterdamissa olisi aikaa koneen vaihtoon tunti ja 10 minuuttia. Vaikka me ehtisimmekin, niin miten matkatavaroiden kävisi?  Ne oli lähtöselvityksessä laitettu menemään suoraan Romaniaan. Jos me ehdimme koneeseen, ehtivätkö matkatavarat?

Kuinkas sitten kävikään?
11-14
D23
KLM Royal Dutch Airlines: +31 (0)20 - 474 7747 / Boeing 737-800 / PHBXF

Lento Bukarestiin lähti ja me jäimme tänne Amsterdamin kentälle odottelemaan seuraavaa lähtöä 11 tunnin ajaksi. Kaikki mahdollinen tehtiin, jotta olisimme saaneet vaihdettua liput romanialaisyhtiön koneeseen. Matkatavaramme eivät olisi ehtineet mukaamme sille lennolle, joten emme päässeet mekään. Siispä meidän oli tyytyminen 20.20 lähtevään lentoon.

Nyt tulisimme olemaan vasta klo 00.00 Bukarestissa!
Pari puhelua Fabiolalle Romaniaan ja hän rehtorin kanssa järjesti meille kuljetuksen pikkubussilla yöllä Copşa Micăan. Meille luvattiin vapaata aamupäivän ohjelmasta, sillä tarvitsisimme unta. Kotoa ”Romanian kotiin” aikaa kului siis noin 37 tuntia. Huh, huh! – LS

MAANANTAI 26.3.2012

Saavuimme Bukarestin lentokentälle ajoissa, klo 00.00. Siellä meitä oli vastassa linja-auton kuljettaja, jolla oli kädessään lappu ”Copşa Mică, Sibiu”. Siitä tunnistimme hänet. Matkaa jatkettiin pikkubussilla n. 250 km, noin 14 km Copşa Micăn pikkukaupungin ohi Mediasiin, jossa meidät majoitettiin Edelweiss-hotelliin. Bussimatka kesti noin 5 tuntia, koska matkalla oli välillä vuoristoista, kapeaa tietä.
Nukkumaan pääsimme vasta n. 5.30. Emme päässeet alkutunneille, koska meidän tarvitsi nukkua jonkin aikaa.  Missasimme siis tutustumisen Mediaşin keskustaan ja Saint Margaretin kirkkoon. Kello 11 aamulla nousimme ylös ja 13.00 menimme kaikki hotellin ravintolaan syömään. Sinne tulivat myös italialaiset, turkkilaiset ja romanialaiset. Aluksi saimme lihakeittoa, sen jälkeen salaattia ja pääruokana oli kanaa ja perunamuusia.

Ruuan jälkeen matkustimme bussilla Copşa Micăan kaupunginjohtajaa tapaamaan. Siellä hän kertoi Romaniasta, Copşa Micăsta ja että ennen kaupunki oli tehdasaluetta. Sieltä lähdimme koululle, jossa menimme kirjastoon. Rehtori kertoi meille koulusta, projektista ja Romanian historiasta. Sen jälkeen saimme juoda kahvia, limsaa ja syödä keksejä, kun opettajat lähtivät kierrokselle tutustumaan kouluun. Kierroksen jälkeen saimme nimikortit ja kansion, jossa oli papereita ja tarvikkeita joita tulemme tarvitsemaan tämän reissun aikana. Me emme päässeet kierrokselle koululle, sillä opettajien kierros kesti niin kauan, eikä aikaa jäänyt. Italialaisten mekkoa ja valmistusvaiheita ei myöskään esitelty tänään vaan se oli siirretty torstaille. Pääsimme 7 jälkeen hotellille. – L.K

TIISTAI 27.3.2012

Heräsimme 7 aikaan aamulla ja kahdeksalta menimme aamupalalle hotellin aulaan. 9 lähdimme bussilla Mediasiin, jossa romanialaiset esittelivät meille Romanialaisen vaatetuksen kehitystä 1800-luvulla maakuntamuseolla. Katsoimme videon porauksesta, ja menimme museoon. Medias on ennen ollut hiilikaivoskaupunki, joten museossa oli paljon siihen liittyviä tavaroita. Sieltä lähdimme Sibiuun. Sibiussa kiertelimme kaupungilla. Kävimme ortodoksien kirkossa pikaisesti. Sieltä menimme katsomaan Central Cathedralia, jota remontoitiin.
Brückenthalin museossa oli paljon arvokkaita tauluja. Museo oli ennen Von Brückenthalin kotitalo. Harmi vain kun siellä ei saanut valokuvata. Museon jälkeen lähdimme koko Suomen porukka syömään pizzeriaan. Heini, Linda, Mari ja Jeanette olivat ostoksilla koko vapaa-ajan. Viiden aikoihin lähdimme bussilla Sibiusta takaisin Mediasiin, jossa oppilaat jäivät koululle syömään. Ruokana oli pizzaa. Porukka tanssi siellä ja lauloi karaokea, myös tutustuttiin paremmin toisiimme. Noin 9 aikoihin lähdimme takaisin hotellille nukkumaan. (Opettajat olivat kaupunginjohtajan kutsusta viettämässä iltaa nuotion äärellä ja syömällä perinteistä romanialaista ruokaa/LS). – H.J

KESKIVIIKKO 28.3.2012

Lähdimme aamulla aikaisin, seitsemän jälkeen, bussilla kohti Brasovia. Hotellista oltiin ystävällisesti pakattu meitä varten eväspussit, jotka korvasivat aamupalan.

Brasovissa tutustuimme puoli kymmenen maissa Casa Mureseniolin museoon, jossa meille myös esiteltiin pukuhistorian vaiheita. Saimme myös tehtävän aiheeseen liittyen; oppilaat ja opettajat jaettiin viiteen ryhmään, ja jokaisella ryhmällä oli puolituntia aikaa suunnitella ja valmistaa paperinen puku 1800-luvulta.

Tehtävän jälkeen meille esiteltiin romanialaisia pukuja, joita meidän oli määrä tutkia ja kuvata 10 minuutin ajan. Näistä 4 puvusta meidän piti valita yksi Suomessa valmistettavaksi.

Museokäynnin jälkeen saimme vapaasti valita lounaspaikan. Ruuan ja lyhyen shoppailukierroksen jälkeen lähdimme kohti Bran Castle – linnaa. Tarinoiden mukaan kyseisessä linnassa asui itse herra Dracula aikoinaan, mutta muutakin historiaa rakennukselta toki löytyi. Linnan omistaa tällä perijä, joka nyt 74-vuotiaana New Yorkissa. Dracula oli kuitenkin pääsyy turisteille tulla linnaan vierailulle, ja moni on kuulemma ollut hieman pettynyt, kun Bran Castle ei tarjoakaan kauhunhetkiä vierailijoilleen. Opas kuitenkin pelasti tilanteen huutamalla yllättäen, eihän turistien odotuksia sovi pettää.

Linnareissun jälkeen pääsimme pariksi tunniksi ostoksille ja syömään matkamuistokojuihin ja läheiseen ravintolaan. Monille tarttui mukaan jotain vampyyriaiheista, mukeja ja teepaitoja. Tämän jälkeen palasimme takaisin hotellille hieman ennen kymmentä. – M.L

TORSTAI 29.3.2012

Maakuntamuseossa poseerasimme vahanukkejen kanssa, jonka jälkeen katselimme taidetta ja saimme tutustua perinteisiin romanialaisiin asuihin. Museolla meille esiteltiin romanialaisten valmistamat, Italian ja Turkin matkoilta tehtäviksi saadut vaatteet. Molemmat mekot olivat kauniita.
Sitten menimme bussilla Sighisoaraan, mm. kellotornimuseoon, josta näki kaupungin. Kävelimme porrastunnelia pitkin kirkkoon, jonka jälkeen suurin osa teki heräteostoksiaan keskiaikaisessa kaupungissa.

Loppuillasta meillä oli juhlaillallinen, johon olimme pukeutuneet nätisti. Söimme täyttävää ruokaa, joka oli hyvää. Juhlassa oli elävää musiikkia ja upeita, vauhdikkaita nuorten esittämiä tanssiesityksiä.

Vieraat muistivat isäntämaan edustajia pienin lahjoin.

Meitä pyydettiin tanssimaan Marin kanssa ja menimme. Se oli varmaankin illan huvittavinta ohjelmaa. - J.K.

PERJANTAI 30.3.2012
Perjantai aloitettiin koululla 9.00 jälkeen. Opiskelijat pääsivät tutustumaan koulun tietokoneluokkaan ja käyttämään nettiäkin. Opettajat puolestaan pitivät kokousta seuraavaa tapaamista silmällä pitäen. Seuraava tapaaminen olisi vain 5 viikon kuluttua Suomessa, Kokkolassa.

Opettajat päättivät keskenään, mikä maa valmistaa minkin museossa esitellyn asun. Meille suomalaisille tehtäväksi tuli valmistaa oheinen vihreä mekko, joka olikin opiskelijoiden suosikki valmistettavaksi.
Keskusteltiin tehtävistä, joita tulee valmistella ennen seuraavaa tapaamista, mm. nettisivujen päivittäminen. Opettajat tutustutettiin Projektin blogiin ja heille jaettiin tehtäviä, joita blogiin sitten Kokkolan tapaamisessa täydennettäisiin.

Ohjelmassa oli seuraavaksi Turdan museoon tutustuminen, mutta se peruuntui, koska museo ei ollut avoinna. Turdan-matkasta ei kuitenkaan poikettu. Noin kolmen tunnin bussimatkan kuluttua olimme Turdassa, jossa tutustuimme suolakaivokseen, jonne ehdimme juuri ennen sen sulkemista klo 15.00. Sen jälkeen kävimme syömässä. Siihen kului pienessä ravintolassa meidän joukolta noin 2 tuntia, minkä jälkeen bussi meni suorinta tietä Mediasiin. Olimme hotellilla hieman 21.00 jälkeen, joten meille ei paljon jäänyt aikaa pakata ja levätä. Oli sovittu, että pikkubussi noutaisi meidät puoliltaöin ja veisi Bukarestiin lentokentälle. – LS

LAUANTAI 31.3.2012

Pikkubussi olikin jo odottamassa meitä, kun tulimme hotellilta ulos. Sitä ennen meitä odotti kuitenkin suuri yllätys: meidän italialaiset ystävämme, opettajat ja osa oppilaista, olivat tulleet ala-aulaan hyvästelemään meidät ja toivottamaan hyvää kotimatkaa.

Bussimatka kesti tällä kertaa vajaat 5 tuntia, joten olimme hyvissä ajoin lentokentällä. Lento lähti ajallaan klo 6.40 ja olimme aikataulun mukaan Amsterdamissa. Siellä koneen vaihtoon tarkoitettu 40 minuuttia oli niin vähän, että meidän piti puolijuoksua rientää passi- ja turvatarkastuksen läpi jatkolennolle. Jatkolento laskeutui aikataulun mukaan Helsinki-Vantaan lentokentälle klo 13.05. Kaikkien matkatavarat saapuivat perille ja niin lähdimme linja-autolla Tikkurilaan. Matkasta väsyneinä istuimme Tikkurilan aseman sisätiloissa odottamassa junaa. Junamatka sujui alkumatkasta hyvin, mutta loppumatkasta junan tietokoneet jouduttiin pari kertaa resetoimaan, sammuttamaan ja käynnistämään uudelleen. Tuntui jo jossain vaiheessa siltä, että juna ei pääsisi jatkamaan matkaa, mutta se onnistui kuitenkin hiljaisella vauhdilla Kokkolaan saakka. Juna oli Kokkolassa vain noin tunnin myöhässä – mutta loppu hyvin, kaikki hyvin! – LS